Bink Coaching - Blogs Bink Coaching - Blogs

Blogs

Herfstvakantie = Beeldschermvakantie?

Heerlijk Herfstvakantie!

Ik heb zelf een week zonder afspraken ingepland. Ik werk elke dag wel een paar uurtjes, maar geef geen training of coachsessies zodat ik ook genoeg qualitytime met mijn kleine dame heb.

We gaan leuke dingen doen en ook lekker luieren.
En ik vind het altijd leuk om in zo'n vakantie de uitdaging aan te gaan om zo min mogelijk schermtijd te hebben. 
Ik hoor heel vaak van zowel ouders als kinderen dat er veel gegamed wordt, veel filmpjes, Youtube, spelletjes op de Ipad en veel telefoons worden gebruikt.
Het past helemaal in onze huidige maatschappij, maar worden we er allemaal nu wel zo gelukkig van?

Ik begrijp heel goed dat even een filmpje kijken als ontspanning wordt gezien en veel kinderen er na een drukke dag ogenschijnlijk van tot rust komen. Maar niets blijkt minder waar. Echte ontspanning haal je juist uit bewegen, naar buiten gaan, de natuur in, schrijven, lezen, muziek luisteren en je vervelen.
Ik ervaar zelf mijn telefoon als een noodzakelijk kwaad wat ook veel onnodige tijd kost. Ik merk dat social media en andere apps behoorlijk verslavend kunnen werken en dit is bij kinderen natuurlijk alleen nog maar sterker. 



Uit recent onderzoek is zelfs gebleken dat de helft van alle kinderen tussen de 0 en 6 jaar elke dag minimaal 1,5 uur naar een scherm kijkt. Dit vind ik echt schrikbarend!
Zeker omdat ik weet wat de nadelige gevolgen zijn van het veel gebruiken van schermen.

Ik zal je een opsomming geven van de lichamelijke klachten:
- Veel schermgebruik veroorzaakt stress, vermoeidheid en gejaagdheid.
- Steeds meer kinderen komen bij een fysiotherapeut terecht i.v.m. een slechte houding veroorzaakt door schermgebruik.
- Door een ingezakte houding maak je ook andere hormonen aan waardoor je je depressief, sloom en ongeïnteresseerd voelt.
- De motorische ontwikkeling van kinderen verloopt trager omdat zij te veel zitten.
Oogproblemen en bijziendheid nemen enorm toe ( 50% van alle 20-jarigen is tegenwoordig bijziend, 2 generaties geleden was dit maar 25% van alle 20-jarigen).
- Oogproblemen veroorzaken veel hoofdpijn.
- Het blauwe licht zorgt ervoor dat ons lichaam geen melatonine aanmaakt als het tijd is om te gaan slapen. Dit zorgt ervoor dat je later inslaapt én zorgt ervoor dat je minder diep slaapt en dus vermoeid wakker wordt. 
- Slaapgebrek zorgt voor concentratieproblemen, een langzame stofwisseling (overgewicht) en stemmingswisselingen. Je wordt prikkelbaar en somber.
- Naast de tennis-arm en de muis-arm, bestaat er tegenwoordig ook een Whatsapp-vinger. Dit is RSI in de handen waardoor je tintelingen, kramp en pijn in je vingers kan ervaren. Dit kan (onherstelbare) schade aan gewrichten en spieren veroorzaken.


En dan heb je ook nog grote kans op psychische klachten:
- Door kinderen al jong aan schermen te laten wennen is het op latere leeftijd moeilijker om dit gebruik in te perken.
- Schermgebruik vermindert creativiteit, kritisch denken, zelfbewustzijn, empathie én leervermogen.
- De hoeveelheid informatie die dagelijks op ons afkomt en de onderbrekingen bij alles wat we doen zorgt voor concentratieproblemen.
- Doordat we veel naar schermen kijken ervaren we een gebrek aan échte verbinding. Een tekort aan verbinding zorgt voor een gevoel van eenzaamheid, depressies en een laag zelfbeeld
- Door de prikkels die binnen komen via het scherm (beeld, geluid, informatie) zul je merken dat kinderen nadat ze het beeld uitzetten juist minder ontspannen en vrolijk zijn dan daarvoor. 

Nou dat is nogal wat!

Het vervelende is dat telefoons en tablets zijn ontworpen om ons zo lang mogelijk bezig te houden. Elke appontwikkelaar wil dat je zijn app zo veel en zo lang mogelijk gebruikt. Dat is zijn business!
Dus hebben ze enorm veel onderzoek gedaan naar de psychologie achter telefoongebruik. 
En dit wordt allemaal gebruikt om te zorgen dat jij zo lang mogelijk dat spelletje zit te spelen of zo veel mogelijk op social media zit. Daar verdienen zij namelijk hun brood mee. 

Elk rood bolletje, elk berichtje, elk nieuw level zorgt in jouw brein voor een shot dopamine. Het gelukshormoon
En elke keer word je er dus weer blij van. Dat werkt verslavend, net zo verslavend als een gokkast. Elk berichtje zorgt voor eenzelfde ervaring als 3 op een rij bij een gokkast.

Grote jongen als je daar volledig immuun voor bent. En als wij als volwassenen het al lastig hebben om die telefoon alleen te gebruiken als het echt nodig is, hoe is het dan voor onze kids?
Dat kunnen ze echt nog niet zelf reguleren. Daar hebben ze ons voor nodig. Zodat zij het hopelijk onder controle hebben als ze straks volwassen zijn en hun eigen regels maken.

Ik hoop zo dat ze dan allemaal snappen hoe belangrijk het is om voldoende mentale rust te hebben, om tijd te hebben om te dagdromen, te reflecteren, om alle prikkels van de dag te verwerken en denktijd te hebben om mooie plannen te maken. Plannen die IK wil, niet een of andere adverteerder die ik toevallig op Facebook tegen kwam. 

En ik hoor je denken: Maar HOE dan?!
Elk moment dat ik hem of haar niet achter dat scherm wil hebben zorgt voor strijd!

Ja, dat snap ik helemaal. Hier in huis is dat net zo. 
Het is nu eenmaal lastig om achter een scherm vandaan te komen (ik wil zelf ook vaak nog even één aflevering kijken op Netflix... ok, nog ééntje dan... ;P )

Dus als je hier iets mee wil zijn de volgende vijf stappen noodzakelijk:
1. Ga met elkaar in gesprek. Leg uit wat voor gevolgen schermgebruik heeft en dat je het graag anders wil.
2. Laat je kind meedenken in de oplossingen/regels die jullie gaan gebruiken.
3. Geef het goede voorbeeld! Kinderen doen niet wat je zegt, maar ze doen wat je doet. Kijk dus ook kritisch naar je eigen telefoongebruik. Regels die je voor hen opstelt, gelden grotendeels ook voor jou.
4. Houd in de gaten wat jouw kind allemaal doet op internet. Ze worden vaak geconfronteerd met een onrealistisch wereldbeeld, met nare beelden, met beelden die niet passen bij hun leeftijd, met cyberpesten of andere nare dingen. Dus verdiep je in het spel wat je zoon vaak speelt, kijk wie jouw dochter allemaal volgt op Instagram of kijk samen naar die Youtube filmpjes zodat je het er over kan hebben.
5. Beperk de schermtijd. Zorg ervoor dat jouw kind niet meer achter een scherm zit dan bij zijn leeftijd past. 

 

 

 

Richtlijnen schermtijd per leeftijdsfase: 

Kinderen van 2 – 4 jaar: maximaal 30 minuten per dag, 10 minuten per keer;

 Kinderen van 4 – 6 jaar: 4 momenten, maximaal 1 uur per dag. Ongeveer 15 minuten per keer;

 Kinderen 6 – 8 jaar: maximaal 1 uur per dag. Verdeeld over twee keer van ongeveer 30 minuten per keer;

 Kinderen van 8 – 10 jaar: maximaal 1 à 1½ uur beeldschermtijd per dag;

 Kinderen van 10 – 12 jaar: maximaal 2 uur beeldschermtijd per dag.

Ouder dan 12 jaar: maximaal 2,5 á 3 uur schermtijd per dag.

 


Tips rond schermregels:
Kijk regelmatig samen. Dit zorgt voor meer verbinding, je kan beter in de gaten houden wat je kind online tegenkomt én je kan er het gesprek over aangaan. Wat vindt hij van hetgeen jullie hebben gezien. Is het realistisch? Wat voor gevoel krijgt hij ervan? Etc.
Minimaal 1 uur voor het slapen geen schermen meer. Hierdoor kan het lichaam zelf melatonine aan maken en zal inslapen én doorslapen beter gaan. Ook slaap je door de aanmaak van melatonine dieper waardoor je minder vermoeid wakker wordt. (krijg je straks nog een blij-ei dat iedere ochtend uit zijn bed springt!)
Geen schermen op de slaapkamer. Hierdoor kan je beter in de gaten houden wat jouw kind ziet, hoe lang hij op een scherm zit en zorgen dat er niet meer voor het slapen gebruik gemaakt wordt van een scherm. Je nachtrust kan niet onderbroken worden door meldingen én je kan rustig wakker worden met je eigen plannen en ideeën i.p.v. de informatie die anderen verspreiden via mail of social media. 
Geen schermen aan tafel. Zodat je dan echt even tijd en aandacht hebt voor elkaar en het eten. Ik ken mensen die bijvoorbeeld een stapel maken van de telefoons tijdens het eten, als ze uit eten gaan. Degene die als eerst zijn telefoon van de stapel pakt om op zijn telefoon te kijken betaalt de drankjes van die avond :)
Neem geen schermen mee als jullie uit eten gaan. In een restaurant kun je met je kinderen zoveel andere leuke dingen bedenken om te doen. Neem een spelletje of tekenpapier en potloden mee. Speel samen galgje, kamertje verhuren, wie ben ik? of pictionary. 
Maak er een spelletje van. Wie kan er het langst zonder zijn telefoon te gebruiken wachten op de bus/trein? Zitten in een wachtruimte of wachten tot de film begint. 
Wie ziet de meeste telefoongebruikers tijdens dit soort wachtmomenten?
Of bedenk een leuk systeem om schermtijd te gebruiken in huis. 

Ik kwam bijvoorbeeld een fichesspel tegen:
Elk kind krijgt aan het begin van de week 8 fiches. Afhankelijk van de leeftijd spreek je af wat een fiche inhoudt.
Bijvoorbeeld: 1 muntje is 30 minuten schermtijd. 
Elke keer als jouw kind op een scherm wil, levert hij een fiche in.

Maakt jouw kind zonder morren supergoed zijn huiswerk? Dan kan hij een extra muntje verdienen. Of als hij 30 minuten een boek leest, zonder gedoe naar bed gaat of iets anders doet wat normaal strijd oplevert. 

Bedenk een leuke beloning voor als ze fiches over hebben (bijvoorbeeld met zijn allen een spel spelen of iets leuks doen).

Ik ben benieuwd hoe jouw herfstvakantie er nu uit gaat zien! Doen jullie mee met de #schermchallenge? Doe mee en laat dit zien op Facebook of Instagram. Zo inspireren we elkaar om onze kinderen minder schermtijd te geven. 
Tag mij en #schermchallenge!

Heb je iets aan deze informatie en tips? Laat het me weten. Ik lees al mijn mails. 
Wil je graag samen eens brainstormen over hoe het bij jou thuis gaat? Plan dan een gratis 20 min. telefonisch consult in (via Skype kan ook). 

Bink Coaching - Powerboost!

BINK Powerboost!

Weerbaarheidstraining
voor kinderen van 8 t/m 14 jaar

Bink Coaching - Één op één traject

Eén-op-één traject

Individuele coaching voor
kinderen, jongeren en ouders

Bink Coaching - Oudercursus

BINK Oudercursus

Tools en handvatten voor
ouders om thuis toe te passen