Het onderwijs op de schop! Wordt dit de toekomst?
Nieuwsgierig wachtend bij het schoolplein.
Hoe zou het geweest zijn? Weer een eerste dag met 26 kinderen in de klas? En het vooruitzicht dat ze weer 5 dagen naar school gaat deze week.
Afgelopen weekend keek ze er naar uit en had ze zin om iedereen weer te zien.
Daar komt ze! En ik zie het meteen…
Een grauw bekkie, wallen onder haar ogen en haar gezicht staat donker.
“Hey meis, hoe was het?” vraag ik zo opgewekt mogelijk?
“Hmpf.” Is het enige wat eruit komt.
We gaan eerst maar eens naar huis. Op de fiets komt er al wat meer los.
“Al die jongens roepen constant door de juf heen. Ik kan me niet concentreren. Mijn vriendinnen spelen alleen maar met elkaar. Ik heb mijn werk niet af.”
Weg is het meisje wat de afgelopen periode elke week, met veel plezier, 2 á 3 dagen naar school ging. Ze had het fijn op school. Ze kon zich goed concentreren, ze had haar werk af, de juf had genoeg tijd om haar wat extra aandacht te geven.
Het is voor haar een hele overgang om opeens weer 5 dagen per week naar school te gaan én weer met de complete groep in de klas te zitten. En hierin is ze zeker niet de enige.
En dan heeft ze nog geluk dat in haar klas 26 kinderen zitten en geen 33. Want die klassen zijn er ook, behoorlijk veel zelfs.
Ik hoop zo dat er na deze gekke periode eindelijk ingezien gaat worden dat het onderwijs zoals het is niet goed is voor onze kinderen en niet goed is voor onze leerkrachten.
Met gemiddeld 30 kids in je klas kán je niet alles zien, kán je niet geven wat elk kind nodig heeft. Het is onmogelijk.
Dus even een gek idee de wereld inslingeren:
Wat nou als het voortaan altijd halve klassen zijn?
– Kinderen kunnen zich beter concentreren.
– Instructies komen beter aan.
– Er kan meer werk gedaan worden.
– De leerkracht is relaxter.
– De leerkracht kan bij elk kind beter aansluiten op zijn behoeftes.
– Er is meer tijd en ruimte voor een grapje en een spelletje.
– Je hebt minder tijd nodig om te leren wat er nu in 5 dagen per week wordt aangeboden.
Ik snap echt wel dat er een groot lerarentekort is en dat we niet opeens alle klassen kunnen halveren en 2x zoveel leraren kunnen aanstellen.
Maar wat nou als kinderen altijd 2 á 3 dagen naar school blijven gaan?
Wat nou als ze in die tijd evenveel leren als nu in 5 dagen per week, omdat de klassen gehalveerd zijn?
Wat nou als ze die andere 2 á 3 dagen naar een goede gespecialiseerde opvang gaan waar ze sporten, zingen, dansen, muziek maken, schilderen, leren programmeren en leren timmeren?
Dan kunnen scholen zich focussen op dat waar ze goed in zijn: de basis qua rekenen, taal en wereldoriëntatie. En alles wat nu wel bij scholen wordt neergelegd, maar waar scholen eigenlijk geen tijd voor hebben zoals schooltuinen, muziek, handvaardigheid en computervaardigheden, kan dan op de andere dagen op de opvang aangeboden worden.
Door sportclubs, buurthuizen, kinderopvangorganisaties en externe experts op deze gebieden.
Natuurlijk moet dit goed georganiseerd worden en is er een nieuw soort opvang voor nodig, een Superopvang! Maar ik weet zeker dat er veel mensen hierin willen meedenken en hieraan willen bijdragen.
En ik denk dat er veel leerkrachten die het onderwijs vaarwel hebben gezegd door de grote klassen en de werkdruk zullen terugkeren, omdat ze nog steeds graag een bijdrage willen leveren aan het onderwijzen van de generatie van de toekomst.
Als leerkracht word je dan weer een onderwijzer. En ben je het onderwijs ingegaan voor de creatieve kant? Dan ben je misschien beter op je plek op de Superopvang waar je echt de tijd krijgt om creatief aan de slag te gaan met de kids.
Ik zie het al voor me:
– Meer mannen in het onderwijs.
– Kinderen leren van experts op de Superopvang.
– Sportclubs kunnen hun kinderlessen nu ook overdag geven op de Superopvang.
– Ouders hoeven niet meer naar 3 sportclubs en muzieklessen na schooltijd.
– Meer rust in het onderwijs en meer rust in huis.
In mijn ogen dé oplossing voor de volwassenen van de toekomst. Wat vind jij?